۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۶۲۸۹۹۸
آیت الله تحریری:

دولت از اشتباهات خود توبه کند | تا فرصت هست جبران خطا کنید

دولت از اشتباهات خود توبه کند | تا فرصت هست جبران خطا کنید
تولیت مدرسه مروی با تأکید بر لزوم اهتمام مسؤولان به حل مشکلات مردم گفت: برخی مسؤولان باید توبه کرده و تا فرصت هست اشتباهات خود را جبران کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با موضوع «مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: صفات حمیده موجب کمال انسان و صفات رذیله آدمی را از رسیدن به کمال حقیقی دور می سازد.

وی افزود: توقع می رود صفات حمیده در وجود انسان بخصوص مؤمنان محقق شود صفاتی که از یک منبع حقیقی نشات می گیرد و تأثیر حقیقی در دل و جان مؤمن می گذارد. نوع سفارشاتی که اولیای الهی به مردم داشتند این بوده که در حوزه ارتباطات اجتماعی این صفات را کسب کنند و خود را در این حوزه محک بزنند.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: انسان مؤمن در ارتباط با سایرین باید حالت دستگیری و کمک کردن به برادر مؤمن را داشته باشد تا در جهت حفظ ایمانش حرکت کند. کسی که در رفع نیاز برادر مؤمنش اقدام کند مانند کسی است که سعی صفا و مروه را به جای آورده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: البته همه این امور باید با حفظ اخلاص در نظر گرفته شود یعنی انسان از آن لحاظ که ارتباط با مؤمنان دارد و می خواهد نیاز مؤمنی را برطرف کند باید توجه به نیت و انگیزه عمل داشته باشد اگر انسان توجهش را به آن عمل که قهری است حفظ کند آن عمل عملی الهی محسوب می شود و خداوند متعال آثار قرب را در این عمل اجتماعی در وجود او مترتب می کند.

وی با بیان اینکه عمل عبادی انسان نباید فاقد اخلاص باشد در غیر این صورت آن عمل اثر معنوی و ظاهری نخواهد داشت، گفت: برای مثال سفر حج که سفری معنوی است همه اعمالش باید به قصد قربت انجام شود در غیر این صورت صحیح نخواهد بود؛ در اعمال اجتماعی نیز انسان باید به این انگیزه الهی توجه کند تا عمل اثر مطلوب و الهی خود را داشته باشد.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه رابطه صحیح ایمانی بین مؤمنان تأثیرات معنوی، اجتماعی، روحی و روانی بر انسان می گذارد، ادامه داشت: فرق بین جامعه ایمانی با جوامع غیر ایمانی در این است که کفار شاهد آثار حقیقی اعمال نیک خود نیستند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: البته دعوت دین و دستورات نورانی اولیای الهی فراتر از این امور است و خواستار آن هستند که انسان به نتایج بالاتر از اعمال و رفتارش دست یابد بر همین اساس آثار بسیار مهمی را در عرصه رفتار اجتماعی برای برآورده شدن حاجات مؤمن بیان می فرمایند.

وی با تأکید بر اینکه انسان مؤمن نباید از خیررسانی به دیگری امتناع بورزد، عنوان کرد: کسی که از خیررسانی به دیگران اجتناب می کند به نوعی از خدا بریده شده است، زمانی که انسان به فکر برادران مؤمن نباشد به نوعی ارتباط ولایی خود را قطع کرده است، قطع ارتباط ولایی با برادران ایمانی در یک محدوده ای قطع ارتباط با خداوند متعال و اولیای الهی است.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه تقویت و ارتباط با حکومت ظالم حرام است جز در موارد خاص که می شود با اجازه معصوم و ولی فقیه انجام داد، گفت: انسان اگر ولایت ولی را که تسلیم بودن است قبول داشته باشد در همه امور از حضرات معصومین تبعیت کرده و راهنمایی می گیرد؛ انسان با برقراری رابطه ولایی با اولیای الهی است که می تواند نجات پیدا کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تأکید براینکه انسان مؤمن هنگام رفع نیاز دیگران باید در حالت تواضع و به دور از کبر و ریا این کار را انجام دهد، ابراز کرد: برخی مسؤولان هستند که بسیار دلسوزانه به مردم خدمت می کنند اگر ما چند مسؤول دلسوز مانند آنان را داشتیم بسیاری از مشکلات کنونی رفع می شد.

وی افزود: اینکه رهبرانقلاب خطاب به مسؤولان می فرمایند: در مرکز‌ کار باشید؛ به خاطر آن است که امروز بسیاری از مدیران به صورت ستادی کار می کنند در حالی که مدیریت اسلامی آن است که مدیران در میدان عمل وارد شوند و بر عملکرد معاونان و کارمندانشان نظارت داشته باشند.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: اولیای الهی همانطور که دستور می دادند همانگونه نیز عمل می کردند و به رفع مشکلات مردم اهتمام ویژه داشتند و هرگز از جامعه اسلامی بی خبر نبودند؛ کسی که حاجت برادر مؤمنش را به نتیجه برساند گویی سعی صفا و مروه انجام داده و خداوند گناه او را پاک و حاجتش را اجابت می کند همچنین اجر شهدای بدر و احد نصیب او می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه در حکومت الهی تنها قوانین و دستوارت شرع مقدس جاری است، گفت: در حکومت الهی افراد بدون کمترین منت به رفع نیاز برادر مؤمن اقدام می کنند. انسان نباید به دلیل هوای نفس از انجام عمل خیر غفلت کند. در مسایل سیاسی و اجتماعی این غفلت ها آشکار می شود.

وی با تأکید بر اینکه حاجت انسان نیازمند را نباید با مال حرام رفع کرد، گفت: برای مثال نمی توان از بیت المال دزدید و دارالایتام تاسیس کرد این کار خیر بی ارزش است؛ بنابراین انسان باید نیاز اهل حاجت را برطرف کند نه اینکه نیازمند را محتاج تر کند، امروز برخی برنامه ها نیازمندان را محتاج تر می کند.

آیت‌الله تحریری افزود: انسان اگر درصدد رفع نیاز دیگر مؤمنان باشد خداوند راه را برای این کار باز می کند اگر شیطنت نداشته باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی تأکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران بهترین فرصت برای ترقی معنوی عده ای است و عده ای دیگر نیز در همین فرصت خودشان را با برنامه ریزی عامدانه، یا ناشیانه و یا بدون تدبیر نابود می کنند بعد اسم خودشان را تدبیر نیز می گذارند و می گویند ما نمی دانستیم و اطلاع نداشتیم؛ چنین انسانهایی زیر آب تدبیر را هم زدند. اینکه یک رییس حکومت بیاید و دروغ شاخدار بگوید این رسوایی خودش و بدتر رسوایی بعدی را به دنبال می آورد؛ توبه کنید و فرصت جبران را قدر بدانید قبل از اینکه سیلی الهی نازل شود.

وی با اشاره به اینکه جنگ بدر و احد میخ اسلام را محکم بر جبهه کفر تثبیت کرد، گفت: انسان مؤمن همواره در مسیر خیر است و چیزی جز توقع خیر عبادی، عملی و اخلاقی از او نیست. انسان مؤمن مدام در حال کشف اعمال خیر و تحقق آن در وجود خود و جامعه است. شهدای بدر و احد چون جبهه شرک را در هم شکستند و باعث شدند مؤمنان قدرت مند شوند ارزشمند شدند.

آیت‌الله تحریری باقی ماندن در عمل مخلصانه را بسیار سخت تر از انجام آن دانست و اظهار داشت: خداوند متعال همه موجودات عالم را برای انسان خلق کرد تا او عمل نیکوتر را انجام دهد؛ عمل صالح با خشیت، اخلاص و استقامت بر آن عمل همراه است./813/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات